Jocuri senzoriale de iarnă
Dacă ne urmăriţi blogul destul de constant, observaţi poate că mă străduiesc să ofer des activităţi senzoriale fetiţelor mele. Marele dezavantaj e acela că mereu crează mizerie pe jos, dar, odată ce treci peste asta sau stabileşti un spaţiu adecvat, uşor de curăţat, avantajele nu sunt de neglijat: stimulează simţurile şi cunoaşterea prin intermediul acestora, sunt oportunităţi de desensibilizare pentru copiii reticenţi la diferite texturi, oferă posibilitatea antrenării muşchilor mici în vederea pregătirii mâinii pentru scris şi, nu în ultimul rând, stimulează jocul imaginativ şi de rol. Iată propunerile mele pentru luna decembrie:
1. Cutie senzorială cu biluțe de polistiren
Pentru că noi nu am experimentat decât pentru puține ore zăpada de anul acesta, încercăm să o recreăm acasă. Mai sus este o cutie senzorială pentru care am folosit biluțe de polistiren de mărimea unor boabe de mazăre atât albe, cât și argintii și biluțe pufoase albastre. Pentru transfer am așezat în cutie o pensă mare de plastic și o scafă de lemn, o linguriță cu mâner gros și un borcan. Senzația la atingere este una interesantă, biluțele lipindu-se de piele, degețelele sunt lucrate bine pentru că sunt moi și, de curiozitate, fetițele mele le-au tot apăsat între două degete.
2. "Zăpadă" din făină şi ulei de bebeluşi
Am amestecat cam 300 gr din făina cea mai ieftină cu 100ml de ulei de bebeluşi. Rezultatul e o textură care se adună uşor, fină, foarte plăcută la atingere. Pentru stimularea jocului imaginativ am adăugat o familie de căprioare din lemn şi nişte brăduţi argintii: poate s-au rătăcit, poate îşi caută de mâncare? Pentru transfer am folosit o lingură de scobit fructe mari şi o pensetă de plastic. Simţul olfactiv e stimulat de mireasma de la uleiul de bebeluşi iar cel gustativ, de feliile de portocală uscată (sunt sigură că Ema va încerca să le ronţăie!).
3. Poveste de iarnă
Am folosit ca bază sare mare, grunjoasă şi crenguţe de brad. Am adăugat globuri, conuri şi nişte figurine de lemn (îngeraşi, copil care se dă cu sania şi căluţ înaripat). Am încurajat-o pe Elisa să îmi spună ce crede ea că se petrece în Ţara zăpezii şi a rezultat o pădure de brazi şi nişte copii care se ascundeau sub globuleţele de plastic pentru veneau "carnavalii". Aşa îi numeşte ea pe cei care umblă cu ursul sau capra şi care au speriat-o teribil anul trecut.
4. Ghici, ghici, ce găsim noi aici?
Am amestecat cojile feliate de la 1 kg de mandarine pe care nu le-am mai uscat ca să fie puţin lipicioase cu biluţe pufoase albe şi acele de la o crenguţă de brad. Am ascuns printre acestea nişte obiecte pe care le prezint, le numesc şi le ofer spre explorare tactilă înainte de a începe jocul. Apoi ne legăm pe rând la ochi şi căutăm un obiect, îl pipăim şi îl numim.
Sper că v-au plăcut ideile noastre!
If you are constantly following my blog, you can
notice that I am trying to offer sensory activities to my girls as often as
possible. The biggest disadvantage is that the games always make a big mess,
but after you get over it or find an easy-cleaning, adequate space, the
advantages are not to be neglected: they stimulate the senses and learning
trough them, they represent desensitization opportunities for reticent children
to some textures, they offer small-muscle training possibilities for the hand in
preparation for writing and, not least, they are stimulating the imagination
and role play. These are my suggestions for December:
1. Sensory box with polystyrene balls
Because we have only experienced snow for a few
hours this year, we're trying to recreate it at home. Here is a sensory box for
which I used pea-sized white and silver polystyrene balls and some other blue,
fluffy balls. For the transfer I used a big, plastic tweezers, a wooden spoon,
a teaspoon with a thick handle and a jar. The touching sensation is interesting:
the balls stick to the skin, the little fingers are well worked because the
balls are soft and, out of curiosity, my girls kept pressing them between the
fingers.
2. "Snow" made from flour and baby oil
I blended approximately 300 gr of the cheapest flour with 100 ml baby oil. The result is a texture that gathers easily, silky, very pleasant to touch. For stimulating the imaginative games I added a wooden deer family and some silver fir trees: maybe they are lost, maybe they are looking for food? For the transfer activity, I used a fruit pitter and a plastic tweezers. The sense of smell is stimulated by the fragrance of the baby oil. Taste is being stimulated by the dried orange slices (Ema will surely try to chew them!).
3. Winter tale
As a base I used big, coarse salt and fir tree branches. I added globes, pinecones and some wooden figures (angels, child with sledge and a flying horse). I encouraged Elisa to tell me what she thinks it's happening in Snow Land. The result was a fir tree forest and some children that were hiding under the globes because "the carnivals" were coming. This is how she calls the people that she saw last year around Christmas performing some traditional dances and she got really scared.
4. Guess what can we find here?
I mixed the sliced skins from 1kg tangerines which I had not dried so they remained a little sticky, together with fluffy balls and some pine needles. Between all these I hid some objects that I can present, name and offer for tactile exploration before the game begins. Then we are folding our eyes one at a time and look for an object that we touch and then Name.
I hope you enjoyed
our ideas!
Nu inteleg scopul activitatilor senzoriale. Nu e mult mai educativ, distractiv si sanatos jucatul in zapada adevarata (sau ploaie, vant etc)?
RăspundețiȘtergereBineinteles ca jocul in natura este mult mai de dorit si foarte sanatos ! Este oricand prima mea optiune! Pana ne jucam in praf, noroi, zapada, apa, iarba etc. Dar copiii de azi cresc mai mult intre 4 pereti (la gradinita sau scoala, apoi la after school sau la teme ore in sir...viata copiilor s-a schimbat, din pacate. Pentru mine personal argumentele cele mai convingatoare vin din zona neurostiintelor care au studiat importanta jocului senzorial si beneficiile lui pentru cunoastere, dezvoltarea imaginatiei, jocul in cooperare, nu competitie etc.
RăspundețiȘtergere