Cum să folosești abțibilduri pentru a crea fișe de lucru atractive
Dacă urmăriți blogul nostru de ceva vreme, ați observat, poate, că îmi place mult să folosesc abțibildurile în multe dintre propunerile mele de activități pentru fetițe (4 ani si 3luni, 2 ani și 3 luni). Copiilor le place foarte mult să dezlipească hârtia de pe spatele abțibildurilor și să și le lipească pe piele, pe uși, pe foi etc.
Avantaje: sunt ieftine, sunt excelente pentru dezvoltarea motricității fine, oferă o subtilă stimulare tactilă care îi încântă pe unii copii și multiple posibilități de a le folosi creativ și cu mult folos. Mai ales, dacă nu aveți imprimantă și nici nu vreți să plătiți mereu bani pe caiete de lucru, fișele în care folosiți abțibilduri sunt ideale. Puteți, dacă aveți posibilitatea, să le cereți celor care le iau cadouri copiilor de ziua lor să includă un set de abțibilduri în cadou, nu sunt așa scumpe și copilașii sunt foarte încântați de ele mereu. Și pentru că aveam la îndemână (mult prea) multe abțibilduri, le-am folosit pentru o după amiază de joacă astfel:
1. Colaj cu tema liberă
Tema liberă este mereu alegerea lor numărul unu când se joacă cu abțibilduri. Le așează cum doresc, apoi totul se poate lega într-o poveste oarecare cu detalii fantastice și multă imaginație. Am folosit cu succes această activitate când plecăm la drum lung pe tren sau pe avio, dar și când avem musafiri pentru că, ați ghicit, din nu știu ce motiv, abțibildurile vin și cu un adeziv pentru guriță. Glumesc, evident, dar adevărul e că le captează în așa măsură atenția, încât nu le aud deloc atunci când lucrează.
2. Scara numerelor
Dacă aveți abțibilduri identice ca formă și mărime, puteți să trasați repede un grafic și să îl invitați pe copil să așeze pe fiecare coloană atâtea abțibilduri câte indică cifra. Pentru a oferi și o modalitate de autocontrol, puneți la dispoziție numai 55 de abțibilduri, de câte e nevoie pentru 0-10. În felul acesta, dacă a greșit, copilul poate să își dea seama singur pentru că nu îi ajung abțibildurile.
3. Adunări simple
Copiilor mici le place foarte mult să facă operații cu ajutorul obiectelor reale, mai mult decât să deseneze, să încercuiască, să unească sau să coloreze pentru a pune împreună termenii adunării. Joaca cu abțibildurile este un mijloc excelent, foarte agreat de copii pentru a fi folosită ca pretext la efectuarea de adunări simple.
4. Exercițiu de realizare a corespondenței.
Pe cartoanele care mi-au rămas de la seturile de abțibilduri cumpărate, am lipit câteva din ele, apoi am creat o propunere de activitate matematică în care copilul prinde tot atâția cleștișori de rufe câte abțibilduri sunt pe cartonaș.
5. Activitate matematică ”Atrage fluturașii”
Am desenat câteva floricele și am indicat pe fiecare floare câți fluturași își dorește. Am pus la dispoziție un număr fix de fluturași pentru avea o metodă de autocontrol al erorii.
6. ”Găsește forma”
Am avut unele abțibilduri de spumă al căror contur l-am trasat pe o fișă de lucru simplă. Copilul găsește forma și lipește cât poate de atent în spațiul trasat. Putând să pipăie marginile formelor, copilul va fi îmbogățit cu o nouă experiență senzorială care îl va ajuta să recunoască ușor formele geometrice, nu numai vizual, cât și tactil.
7. ”Găsește umbra ”
Pe același principiu de mai sus, dar pentru forme mai puțin abstracte, am pus la dispoziție abțibilduri cu animăluțe și plante ușor de recunoscut.
8. Planșe tematice
Dacă aveți acasă sau la grădiniță copii foarte mici, cum este Ema, fetița noastră mai mică, atunci cu siguranță le va plăcea să realizeze astfel de planșe tematice. Eu am propus ”Acvariul” și ”Strada” pentru că am avut abțibilduri cu pești și mijloace de transport, dar puteți să căutați abțibilduri cu ce îl interesează mai mult pe copil.
9. Suport vizual pentru despărțit în silabe.
Am creat această fișă foarte simplă cu doar câteva cuvinte în care Elisa a trebuit să numească și să despartă în silabe cuvintele din stânga, apoi să le lipească în dreptul cifrei care indică numărul de silabe.
10. ”Cu ce literă începe?”
Am scris prima literă din fiecare cuvânt pe o fișă simplă, apoi am cerut Elisei să lipească abțibildurile potrivite, în spațiile deja delimitate.
11. ”Găsește sora mai mare”
Abordarea noastră pentru litere mici și mari încearcă să recreeze cadrul nostru familial, așa încât am hotărât ca literele să fie surori, una mică (precum Ema) și una mare (precum Elisa). Abordarea asta a stârnit interes și a prins sens în mintea Elisei, așa încât lucrăm cu spor acum la recunoașterea literelor mari și mici de tipar. Pe o foaie am scris aleatoriu literele mici ale alfabetului. Sarcina copilului e aceea de a lipi literele mari lângă cele mici (pentru că surorilor le place să stea una lângă alta).
Două observații importante la final:
1. Puneți mereu la dispoziție un vas micuț pentru resturile care trebuie aruncate la gunoi. Copilul învață astfel să lucreze îngrijit și nu va pierde timpul mârâind că nu vrea să adune de pe jos.
2. Când nu mai manifestă niciun interes pentru lucrările lor, în loc să le aruncați la gunoi, puteți să creați cu ele o nouă activitate de tăiat cu foarfeca. Este foarte potrivită această idee mai ales dacă abțibildurile alese sunt din acelea care ies în relief. Ați ghicit ce vom face noi azi, nu?
Spor la treabă!
Comentarii
Trimiteți un comentariu